2008-04-23

Onödig hårddisk

Ni minns kanske att MuuWiki var nere några dagar i februari. Jag hade nämligen hört ett klickande ljud från datan och tänkte att nu var det fara på färde, nu håller hårddisken på att krascha. Identifierade den klickande disken med hjälp av uteslutningsmetoden. Ny (större) hårddisk in, nytt OS (Ubuntu), migrera data från gammalt OS (Mandriva) osv. Puh!

Ett par dagar senare... Klick igen... Argh! Tog jag ur fel hårddisk? Är den nya också trasig? WTF! Står dock ut med klickandet. Spola fram till i dag. Undersöker. Ut med den nya, boota med en gammal. Klick, klick. Okej, bra, eller nåt. Började kolla temperaturen. Det var nämligen en teori jag hade, att något hände när den blev varm, typ runt 70 grader. Jo, det verkar fortfarande stämma. Boota. Kollar BIOS. Same same temp. Hmm... Vad är det där för inställning? "Varning vid för hög temperatur". Hmm... Satt till 70 grader... Hmm... Sammanträffande? Stängde av varningen, bootade om, sänkte fläktvarvtalet och drog igång lite jobbiga program. Tempen ökade långsamt: 69... 70... 71... 72... 73... Inget klick.

Det där var för en timme sedan och än har inget klick hörts. Det lutar alltså starkt mot att klickandet bara var varningsljudet om för hög temperatur. Ljudet har troligen aldrig kommit från någon av hårddiskarna vilket betyder att jag köpt ny och bökat i flera dagar med ominstallation helt i onödan (*)... Som man säger i familjen Dahl: bläfisk! :(

Så vems var felet? Moderkortstillverkaren tycker jag. Ett varningsljud som inte låter som en varning utan som ett klick från en hårddisk, är det bra design? Mnja, jag är schkeptisk...

* Nåväl, jag fick förstås en större hårddisk och lärde mig Ubuntu på köpet.

4 comments:

Johan Lundgren said...

...osså sa det bara "klick" - det är då det brukar "hetta till". KAnske har du har en sån "klick-relation" till din dator:)

ps. fantastiskt dektektivarbete - grymt att du kom på vad det var för "fel".

Mathias Dahl said...

Ooo tack, Johan! :) Det känns mest som tur förstås, att jag upptäckte den där inställningen (som jag själv konfigurerat men glömt av).

Anders said...

Men hörrdudu! Har du över 70 grader så finns det skäl för varning, enligt min mening. Du får nog ventilera mera.

Mathias Dahl said...

Ja, 70 grader är hyfsat varmt, så jag får nig skaffa mig en (tyst) extrafläkt. Är det Zalman som gäller för chassifläktar också tro...